Hogyan vonjuk be a gyerekeket a kertészkedésbe?
A gyerekek szemszögéből a mikrozöldek tökéletes kertek.
Nincs gyomlálás, nincs ásás, nincs végtelen várakozás az aratás előtt. A mikrokertészet a szabadtéri kertészkedés minden előnyét biztosítja – kivéve a mozgást és a napsütést –, de gondok, várakozás és nagy költségek nélkül. Minden gyermek megtermelheti saját kis termését, ami fejleszti az egyéni teljesítmény érzését és az önbizalmat.
A kertészkedés rengeteg életleckét ad
Az általuk gondosan nevelt magokból mikrozöldeket termesztő gyerekek:
- céltudatosságot,
- felelősségtudatot,
- türelmet,
- kritikus gondolkodási készségeket,
- az egészséges táplálkozási szokások tudatosságát,
- valamint a választás és a következmény közötti kapcsolatot fejlesztik.
Azoknak a szülőknek, akik megpróbálják megtalálni a módját, hogyan ösztönözzék gyermekeiket az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb étrendre, a mikrozöldek egyszerre tanítási eszközt és megoldást jelenthetnek a „zöld dolgok” elutasítására.
Kutatás a gyermekek kertészkedési élményeiről
„Az eredmények azt mutatják, hogy az iskolai kertészkedés hatással lehet a gyerekek zöldségfogyasztására, beleértve a zöldségek jobb felismerését, a hozzájuk való attitűdöt, a zöldségek iránti preferenciát és a megkóstolási hajlandóságot. A kertészkedés az elfogyasztott zöldségek változatosságát is növeli.” (1)
Több tanulmány szerint az iskolai, klubbeli vagy otthoni környezetben való kertészkedés nemcsak szórakoztató a gyermekek és fiatalok számára, hanem ösztönözheti az étkezési szokások élethosszig tartó, pozitív változását is.
Hogyan vonjuk be a gyerekeket a mikrozöldek termesztésébe?
- Adjunk minden gyermeknek saját tálcát, hogy valódi tulajdonosai lehessenek az eredménynek. A mikrozöldek ültetése és gondozása elég egyszerű ahhoz, hogy már a kisgyermekek is el tudják végezni a munka nagy részét – akár felügyelet nélkül is. A víz és a magvak mérése jó gyakorlás a pontosság fejlesztésére is. Mutassuk meg minden lépést, majd hagyjuk, hogy maguk próbálkozzanak. A mikrozöldek szerencsére meglehetősen elnézőek.
- Tegyük stresszmentessé az élményt. A tanulási teret úgy rendezzük be, hogy ne aggódjunk egy kis víz, föld vagy mag kiszóródása miatt. A konyhapult például kiváló választás – könnyen takarítható és víz is elérhető közelben van.
- Hagyjuk, hogy ők válasszanak magot a következő körben. Miután együtt termesztettétek az első adagot, engedjük meg, hogy mindenki eldöntse, mit szeretne legközelebb ültetni.
- Bátorítsuk őket arra, hogy többféle fajtával is próbálkozzanak – ez növeli a nyitottságot az új zöldségek megkóstolására.
- Ha egy gyermek idegenkedik a zöldektől, hadd válassza újra a kedvencét – a cél az, hogy szívesen egyen zöldséget, nem az, hogy kényszerítsük.
- Tartsuk a mikrozöldeket szem előtt, például a gyerek játéksarka vagy tanulóasztala közelében. A kíváncsiság könnyen felébred, ha nap mint nap látják a fejlődést – főleg, ha együtt is megfigyeljük velük.
- Kössük az öntözést valamilyen napi rutinhoz, például étkezéshez vagy uzsonnához. Így emlékezni fognak rá, és közben észrevehetik, hogyan változik napról napra a kis kertjük.
Bővítsük a tanulást!
- Nyáron, ha van kert, neveljék tovább az egyik mikrozöldet teljes méretű növénnyé. Egy cserepes, dézsás vagy ágyásos nevelés is megteszi. Közben figyelhetik az íz, állag, illat és fejlődési idő különbségeit.
- A betakarítás után döntsenek ők, mit kezdenek a terméssel.
- Salátára, szendvicsre, tacóra vagy turmixba tegyék?
- Esetleg süteménybe vagy mogyoróvajas golyókba?
- A lényeg: bátorítsuk a kreativitást!
- Fogadjuk el a hibát mint tanulást. Elfelejtett öntözés, túlöntözés, kiborított tálca, kisállat által elcsent palánta – ezek mind természetes részei a tanulási folyamatnak. Ne a hibákra, hanem a lehetőségekre fókuszáljunk, és így a gyerek is szívesen próbálkozik újra.
- Ösztönözzük a megosztást:
- Készítsünk képeket a kis kertész munkájáról, és osszuk meg egy családi csoportban, vagy küldjük el a nagyszülőknek.
- Kóstolják meg együtt a termést egy közös ételben, majd osszuk meg a receptet.
- Ha szeretnénk még több inspirációt, csatlakozzunk a The Microgreen Hubhoz a Facebookon.
📚 Források:
- Ratcliffe MM, Merrigan KA, Rogers BL, Goldberg JP. Az iskolai kerti tapasztalatok hatása a középiskolás tanulók zöldségfogyasztással kapcsolatos tudására, attitűdjére és viselkedésére. Health Promotion Practice, 2011;12(1):36-43. doi:10.1177/1524839909349182
- Döntéshozatal – Mikor ajánljunk támogatást, mikor lépjünk vissza (childmind.org)